Αυγουστίνος

ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ :
Ο Αυγουστίνος είναι σταθερά πλατωνικός,επιμένοντας στην ανωτερότητα της ψυχής και στην ανεξαρτησία της από το σώμα.Γι' αυτόν όπως και για τον Πλωτίνο και τον Πορφύριο,αποτελούσε αξίωμα ότι το σώμα δεν μπορούσε να επενεργήσει επί της ψυχής,γιατί η ψυχή είναι ανώτερη στην ιεραρχία της πραγματικότητας,και το κατώτερο δεν μπορεί να επενεργεί στο ανώτερο.
..
Εμμένει στο ό,τι όχι μόνον ο άνθρωπος αλλά και τα ανώτερα πνευματικά όντα είναι επίσης ευμετάβλητα και επιρρεπή στην αμαρτία,υποκείμενα στην αμαρτία και την πτώση,καθώς και ως προς την επακόλουθη έμφαση του στην αναγκαιότητα της Θείας Χάρης.
..
Το κρίσιμο δόγμα του ό,τι η μοίρα του ανθρώπου καθορίζεται από τη σωστή κατεύθυνση της αγάπης,μολονότι βαθιά πρωτότυπο,ήταν μάλλον μια ανάπτυξη παρά αντίφαση προς τον πλατωνισμό.
..
Η πολύ πρωτότυπη θεολογία του της ιστορίας και η άποψη του για την ανθρώπινη κοινωνία ήταν,όμως,ελάχιστα επηρεασμένες από τον Πλωτίνο και τον Πορφύριο,τα ενδιαφέροντα των οποίων βρίσκονται αλλού.
..
ΓΝΩΣΙΟΛΟΓΙΑ :
Ο Αυγουστίνος ακολουθεί τον Νεο-Πλατωνισμό,
α.στην υποκειμενική του δόγματος του για τη φώτιση,-illuminatio-,
β.στην επιμονή του ό,τι παρά το γεγονός ό,τι ο θεός βρίσκεται εκτός του ανθρώπου,
ο ανθρώπινος νους έχει επίγνωση του θεού,
λόγω της άμεσης επενέργειας του θεού στον ανθρώπινο νου,
που εκφράζεται με την έκλαψη του φωτός του στο πνεύμα ή ενίοτε με τη διδασκαλία και όχι ως αποτέλεσμα της λογικής που διαμορφώνεται από την εμπειρία των αισθήσεων.
..
Το σώμα δεν μπορεί να επενεργήσει στην ψυχή,επομένως,
η εμπειρία των αισθήσεων,μολονότι πραγματικά πληροφοριακή στο επίπεδο της,
δεν μπορεί να αποτελέσει τη βάση του μεταφυσικού ή του θρησκευτικού στοχασμού.
Αυτός ο στοχασμός πρέπει να είναι το αποτέλεσμα της παρουσίας στην ψυχή υψηλότερων αληθειών και της επενέργειας τους σ' αυτήν.
..
Στον Πλωτίνο ο φωτισμός της ψυχής από το Νου και το Εν είναι το μόνιμο αίτιο της ικανότητας του ανθρώπου να γνωρίσει την αιώνια πραγματικότητα.
..
ΘΕΟΛΟΓΙΑ : Ακολουθεί τον Χριστιανικό Πλατωνισμό :
Ο Θεός δεν μπορεί να είναι το Εν,το επέκεινα του Νου και του Είναι,
αλλά η ύψιστη πραγματικότητα,
στον δημιουργικό νου της οποίας υπάρχουν οι πλατωνικές Ιδέες,τα αιώνια πτότυπα ή ρυθμιστικές αρχές κάθε δημιουργίας.
..
Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ : DE TRINITATE
Ο Αυγουστίνος ξεκινούσε από την ενιαία υπόσταση του θεού
και επέμενε συνεχώς στο θέμα αυτό,
αντίθετα από τους Έλληνες χριστιανούς διανοητές,
που ξεκινούσαν από τα Τρία Πρόσωπα σε πλήρη ένωση.
..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου