Σοφισμός - Θρησκεία - Αρετή - Ανθρωπισμός

..
Χαρακτηρίστηκαν πολλές φορές από τις επιθέσεις τους εναντίον των θρησκευτικών πεποιθήσεων.
..
Ο Πρωταγόρας,-που θεωρείται και ως αντιπροσωπεύων του σοφιστικού κινήματος- :
''δεν μπορώ να γνωρίζω ούτε ότι υπάτχουν,ούτε ότι δεν υπάρχουν,ούτε ποιά μορφή έχουν οι θεοί''.
..
Ο Κριτίας :
''οι θεοί επινοήθηκαν επίτηδες για να εμπνέουν φόβο ''
..
Εφόσον όλοι οι σοφιστές επιχειρούσαν να εξηγήσουν τον κόσμο των φαινομένων μέσα απ'αυτό τον ίδιο τον κόσμο,αποκλείουν κάθε αρχή ή οντότητα μη ορατή στις αισθήσεις.
..
Η σημασία που αποδίδουν στον άνθρωπο δείχνει το εξαιρετικό ενδιαφέρον τους για την ΙΣΤΟΡΙΑ και την ΟΡΓΑΝΩΣΗ των κοινωνιών.
Θεωρούσαν την ιστορία ως παρακμή μιας παλαιότερης χρυσής εποχής.
Αποδέχονταν τους περιοδικά επαναλαμβανόμενους κύκλους στα ανθρώπινα πράγματα,
σύμφωνα με τους οποίους η μετάβαση από το καλό προς το κακό θα έδινε τη θέση της στη αντίθετη μετάβαση.
..
Πάνω στο θέμα της Αρετής αποδέχονταν πλήρως την βεβαιότητα της διδαχής της,
εξ ου και ο ισχυρισμός τους ως ''Διδάσκαλοι των Νέων"".
Με την λέξη 'ΑΡΕΤΗ' εννοούσαν τα απαραίτητα προσόντα για να κατορθωθεί η επιτυχία στη ζωή,πράγμα που φυσικά μπορεί να διδαχθεί :
'' Η Αρετή είναι το αποτέλεσμα γνωστών και δυναμένων να κατανοηθούν και να ελεχθούν διαδικασιών '',
ισχυρισμός με βαθιά σημασία για την οργάνωση της κοινωνίας.
..
Μέσω της αποδοχής του τελευταίου αυτού σοφιστικού δόγματος από τον Πλάτωνα και Αριστοτέλη,η σοφιστική σκέψη της διδαχής της αρετής υιοθετήθηκε στην τότε αλλά μέχρι και την ως σήμερα ανθρωπιστική παράδοση.
..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου