Τα καλλιτεχνικά κινήματα της Σχολής του Φονταινεμπλώ,Ευρωπαϊκός Μανιερισμός

Είναι δύο κινήματα του 16ου αιώνα τα οποία αναπτύχθηκαν κατά την διάρκεια των εργασιών διακόσμησης του ομώνυμου ανακτόρου κατά παραγγελία των τοπικών βασιλέων και χάρη στις οποίες το κέντρο αυτό αναδείχθηκε σ'ένα από τα πιο ακμαία του ΕΥΡΩΠΑϊΚΟΥ ΜΑΝΙΕΡΙΣΜΟΥ.
------------------------
Με την ΠΡΩΤΗ ΣΧΟΛΗ,1531,πραγματοποιήθηκε το ολοκληρωτικό άνοιγμα της Γαλλίας στην ιταλική τέχνη.
Ο Ρόσσο,που κλήθηκε από τον Φραγκίσκο Α',1530,υπήρξε ο πρωτεργάτης και η ψυχή του κινήματος μέχρι τον θάνατο του το 1540,εισάγοντας τις μανιεριστικές μορφές και τα θέματα σ'ένα ρυθμό διακοσμητικό,ρυθμικό και βίαιο.
Οι συνεργάτες του,και μετέπειτα διαδόχοι του επί Ερρίκου Β' και Ερρίκου Γ',ήταν ο Πριματίτσο,που είχε αναλάβει τη θέση του επόπτη των Καλών Τεχνών,
ο Άμπατε και ο γιός του Τζούλιο Καμίλο,
o D.del Barbiere,
o L.Thiry,
o G.Dumonstier,
o L.Penni,
o Ruggiero de Ruggieri.
.
Οι καλλιτέχνες αυτοί καθόρισαν με τις τοιχογραφίες και τις γύψινες διακοσμέσεις τους ένα νέο πλαίσιο στην αυλική ζωή.
Στο πνεύμα της αναγέννησης,σχεδίασαν έναν τύπο μνημειακού διακόσμου ηδονιστικού,πνευματικού και εκλεπτυσμένου,προσφεύγοντας στη μυθολογική διήγηση,δίνοντας προνομιακή θέση στη μορφή της ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ.
.
Με το κίνημα αυτό θα μπορούσαν να συνδεθούν τα έργα των
F.Clouet,
Caron,
J.Goujon,τ
ων δύο J.Cousin,
του ή των καλλιτεχνών που συνενώνονται κάτω απ'το όνομα του ''ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΦΛΟΡΑΣ''.
Η τεχνοτροπία και τα έργα της σχολής αυτής διαδόθηκαν ευρύτατα από μια πλειάδα χαρακτών :
Boyvin,
Delaune,
Fantuzzi,
των καλλιτεχνών,των γνωστών με τα μονογράμματα I.-V.,
Leon Davent,-L.D.-,
Jean Mignon,
Pierre Milan,
J.Androuet du Cerceau.
.
First School of Fontainebleau (from 1531)
Rosso Fiorentino (Giovanni Battista di Jacopo de' Rossi) (1494–1540) (Italian)
Francesco Primaticcio (c.1505-1570) (Italian)
Niccolò dell'Abbate (c.1509-1571) (Italian)
Juste de Juste (c.1505-1559) Franco-Italian sculptor and etcher .
.
The works of this "first school of Fontainebleau" are characterized by the extensive use of stucco (moldings and picture frames) and frescos, and an elaborate (and often mysterious) system of allegories and mythological iconography. Renaissance decorative motifs such as grotesques, strapwork and putti are common, as well as a certain degree of eroticism. The figures are elegant and show the influence of the techniques of the Italian Mannerism of Michelangelo, Raphael and especially Parmigianino. Primaticcio was also directed to make copies of antique Roman statues for the king, thus spreading the influence of classical statuary. Many of the works of Rosso, Primaticcio and dell'Abate have not survived; parts of the Chateau were remodelled at various dates. The paintings of the group were reproduced in prints , mostly etchings, which were apparently produced initially at Fontainebleau itself, and later in Paris. These disseminated the style through France and beyond, and also record several paintings that have not survived.
The mannerist style of the Fontainebleau school influenced French artists (with whom the Italians worked) such as the painter Jean Cousin the Elder, the sculptors Jean Goujon and Germain Pilon, and, to a lesser degree, the painter and portraitist François Clouet the son of Jean Clouet
----------------------------------------------------
Πέρασμα και τόπος καλλιτεχνικών ανταλλαγών μεταξύ της Φλάνδρας και της Ιταλίας,το Φονταινεμπλώ,αναδείχθηκε επί Ερρίκου Δ',σε εστία μιας ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΣΧΟΛΗΣ,1594,διαποτισμένης από τα γαλλο-φλαμανδικά στοιχεία.
.
Λιγότερο εκλεπτυσμένη από την πρώτη,
με μία τεχνοτροπία,ενίοτε αδρή και υπερβολική,
η σχολή αυτή μαρτυρεί εξίσου τη διατήρηση ενός ΜΑΝΙΕΡΙΣΤΙΚΟΥ ρεύματος ζωηρού ακόμη στις αρχές του 17ου αιώνα.
.
Οι κυριότεροι καλλιτέχνες της δεύτερης αυτής σχολής ήταν
o T.Dubreuil,
o A.Dubois,
o M.Freminet,
στους οποίους προστέθηκε και ο γλύπτης M.Jacquet.
..



Second School of Fontainebleau (from 1594)
Ambroise Dubois (c.1542-1614) (Flemish born)
Toussaint Dubreuil (c.1561-1602)
Martin Fréminet (1567–1619)



.



From 1584 to 1594, during the Wars of Religion the château of Fontainebleau was abandoned. Upon his ascension to the throne, Henri IV undertook a renovation of the Fontainebleau buildings using a group of artists: the Flemish born Ambroise Dubois (from Antwerp) and the Parisians Toussaint Dubreuil and Martin Fréminet. They are sometimes referred to as the "second school of Fontainebleau". Their late mannerist works, many of which have been lost, continue in the use of elongated and undulating forms and crowded compositions. Many of their subjects include mythological scenes and scenes from works of fiction by the Italian Torquato Tasso and the ancient Greek novelist Heliodorus of Emesa.
Their style would continue to have an influence on artists through the first decades of the 17th century, but other artistic currents (Peter Paul Rubens, Caravaggio, the Dutch and Flemish naturalist schools) would soon eclipse them.



..



http://en.wikipedia.org/wiki/School_of_Fontainebleau







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου