Ο Χριστιανισμός

Έφερε μια νέα θεωρία για την ανθρώπινη μοίρα η οποία,επειδή στηρίζεται στην αποκάλυψη,παρέμεινε εκτός του πεδίου της φιλοσοφίας.
..
Στην βυζαντινή Ανατολή,η φιλοσοφία του αρχαίου κόσμου εξακολούθησε να διδάσκεται σε σχολές και ιδρύματα μέχρι το 525,οπότε ο Ιουστινιανός έδωσε επίσημα τέλος.
Τούτο βέβαια έγινε όταν ο ίδιος ο χριστιανισμός υιοθέτησε στην Ανατολή ως όχημα διάδοσης όχι μόνο την ελληνική γλώσσα αλλά και πολλούς από τους συμβολισμούς της αρχαίας σκέψης,και όταν πολλοί Πατέρες της Εκκλησίας είχαν διαπαιδαγωγηθεί στα νάματα της αρχαίας ελληνικής παιδείας.
Έκτοτε στο Βυζάντιο αναπτύχθηκε μία ιδιότυπη φιλοσοφική σκέψη αξεδιάλυτα συνδεδεμένη με τον χριστιανικό στοχασμό.
Προς το τέλος της βυζαντινής αυτοκρατορίας,ο Πλατωνισμός και ο Αριστοτελισμός,αναβίωσαν με αξιοθαύμαστη ορμή.
..
Στην Δύση,όταν ο χριστιανισμός διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη,τα μόνα κέντρα παιδείας,που απέμειναν από τις βαρβαρικές επιδρομές,ήταν για αιώνες οι μονές και κατόπιν τα πανεπιστήμια που εξαρτώνταν από την Εκκλησία.
Έγινε τότε αισθητή η ανάγκη της φιλοσοφίας,έστω και μόνο για να διατυπωθούν τα εξ αποκαλύψεως δόγματα.
..
Η ενσωμάτωση της φιλοσοφίας στον χριστιανισμό έγινε με δύο τρόπους :
α.μέσω όλων όσων εισήγαγαν,εμπνευσμένοι από τον στωϊκισμό και τον πλατωνισμό,στη σκέψη και στα έργα τους,οι Πατέρες της Εκκλησίας,και
β.μέσω της ανάγκης να τεθούν κανόνες στη συζήτηση.
..
Τα δύο ουσιώδη χαρακτηριστικά της μεσαιωνικής σκέψης ήταν :
α.το πάθος της πνευματικότητας,και
β.το πάθος της διαλεκτικής.
..
Αποφασιστικής σημασίας γεγονός υπήρξε η εισαγωγή στη Δύση,τον 13ο αιώνα,της φιλοσοφίας του Αριστοτέλη,η παράδοση της οποίας είχε διατηρηθεί από τους φιλοσόφους του Ισλάμ.
Ενώ,έπειτα από τον Αυγουστίνο,354-430,οι συγγραφείς του 11ου αιώνα όπως ο Άνσελμος,1033-1109,είχαν εμπνευστεί κυρίως από τον Πλάτωνα,στο εξής θα επικρατούσε,στον μεσαιωνικό σχολαστικισμό,η παράδοση του Αριστοτέλη,κυρίως στην επιβλητική φιλοσοφική και θεολογική σύνθεση του Ακινάτη,1224-1274.
..
Η συνεχής χρήση της διαλεκτικής έδωσε στον καλλιεργημένο άνθρωπο της Δύσης τη συνήθεια της ακρίβειας της οποίας η σημασία υπογραμμίστηκε με τη διατύπωση ότι ο 13ος αιώνας,υπήρξε ο ''ΑΙΩΝΑΣ ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ'',μιας νόησης όμως κάπως πολύ τυπικής γεγονός που αποτελούσε κίνδυνο για την φιλοσοφία.
..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου