Soirée Farandoles,Χοροί ρυθμού 6/8,Αλυσιδωτοί Χοροί

(Η εικόνα ανήκει στον : http://media.photobucket.com/image/farandole%20dance/thidarat2006/Nov06/rousscentennial.jpg )
..
Φαραντόλα : ζωηρός,δημοφιλής,αλυσιδωτός χορός της Προβηγκίας και της Καταλωνίας.
Αναφέρεται ήδη από τον 14ο αιώνα και σύμφωνα με την παράδοση τον μετέφεραν στη Μασσαλία από την Ελλάδα,φοίνικες ναυτικοί.
Χορεύεται σε γιορτές από άνδρες και γυναίκες που σχηματίζοντας αλυσίδα περιφέρονται στους δρόμους με οφιοειδή κίνηση,με την συνοδεία αυλών και ταμπούρων.
Η μουσική είναι σε 6/8.
..
Η Φαραντόλα ανήκει σε μία ομάδα μεσογειακών,βαλκανικών και μεσανατολικών αλυσιδωτών χορών που περιλαμβάνουν τον ρουμανικό ''χόρα'' και τον ελληνικό ''συρτό'',και συγγενεύει με τη μεσαιωνική ''καρόλ'':
http://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_dance
http://www.youtube.com/watch?v=S3opAexGmnQ&feature=PlayList&p=9A4D0B73ADDA3485&playnext=1&playnext_from=PL&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=zNLoti4sjlI&feature=PlayList&p=81E09A469227C142&playnext=1&playnext_from=PL&index=13
..
Ο χαρακτηριστικός χορός της Γαλλικής Επανάστασης,η καρμανιόλ,ήταν μία παραλλαγή της φαραντόλας.
..
http://en.wikipedia.org/wiki/Farandole
..
http://www.youtube.com/watch?v=T163FszHarY
http://www.youtube.com/watch?v=Q6dAV5kB9CY
YouTube - Soirée Farandoles 20 avril 2007 - Farandole A
..
FarandoleThe farandole is an open-chain community dance popular in the County of Nice, France. The farandole bears similarities to the gavotte, jig, and tarantella. The carmagnole of the French Revolution is a derivative.Traditionally led by the abbat-mage holding a beribboned halberd, the dancers hold hands and skip at every beat; strong beats on one foot, alternating left and right, with the other foot in the air, and weak beats with both feet together. In the village of Belvédère, on the occasion of the festival honoring patron Saint Blaise, the most recently-married couple leads the dance.Musically, the dance is in 6/8 time, with a moderate to fast tempo, and played by a flute and drum. Georges Bizet included a farandole in his L'Arlésienne suite.During his time in the 80's metal band "Talas", Billy Sheehan wrote a solo song called "The Farandole". It includes an electric and bass guitar soloing together with drums keeping up the rhythm.In Tchaikovsky Sleeping Beauty's ballet there a farandole in the Second Act in the Fourth Scène, where the dames propose a farandole.Many people use a variety of questionable evidence to argue that the farandole has a history going back to the Middle Ages. While there are descriptions of line and circle dances, and iconography showing people dancing in lines and circles[1], there is no reason to assume that medieval dance was done like the modern folk farandole. Arbeau, the most well-known source for renaissance line and circle dances such as the branle, does not contain any dance with these specific steps and figures.The Majesty Demos, the first recording by the band Dream Theater, contains a song called "The Farandole".
http://www.youtube.com/watch?v=PW0bn2CDjN8
..
http://www.streetswing.com/timpge1.htm
Simple time signatures tell you how many and what kind of notes per measure are to be played. The number on the top represents 'how many' or the number of notes per measure, and the bottom number represents the 'what kind of note' is to be used.
There are the three main or 'simple time signatures' in dance: 2/4 Time: Most Smooth / Polka Dances. (2 Up Beats. -- 2 -- 4 -- 2 -- 4 ... etc.) 3/4 Time: Mainly Waltz but can be others dances. (1 Down and 2 up Beats) 4/4 Time: (aka Common Time) - Rhythm Dances (2 down 2 up beats 1-2-3-4).
2/2 Time: is 'Cut time' (alla breve) popular in marches ... see 4/4. 2/4 is 2 quarter notes (or 2 crotchets) per measure. 3/4 is 3 quarter notes per measure (or 3 crotchets). 4/4 is 4 quarter notes per measure (aka common time, also 'cut time' is 4/4). 5/2 is 5 half notes (or 5 minims) per measure. 6/8 is 6 eighth notes (or 6 quavers) per measure and so on.
The bottom number can be 1, 2, 4, 8, 16, etc. There are many more time signatures in music and these are but a few of the examples given above. We often times do dance to these other signatures as well, but for now we are only looking at the basic three above and one in particular 4/4 time for swing dancing. NOTE: The above represents 'simple time signatures' and we are not going to get into 'compound time signatures' such as 6/8, 9/8 (12/8 = some blues) etc. or 'irregular time signatures' (5/4. 7/4, 11/4 etc) on this page. If you want to know more try Goggling in the upper right corner of this page.
..
Ρυθμοί : http://www.bdancer.com/RxRhythm.html
http://www.geocities.com/SoHo/Museum/6962/vsecrets/abcs/dance_rhythm.htm
..
Χοροί : (http://www.serres.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=124&Itemid=156)
Ανάλογα με το θέμα τους χωρίζονται σε :
α) θρησκευτικούςβ) πολεμικούς ή πυρρίχιουςγ) ερωτικούς καιδ) πολεμο-ερωτικούς χορούς.
.
Ανάλογα με το σχήμα τους χωρίζονται σε :
α) κυκλικούς και β) αντικριστούς χορούς
Τους κυκλικούς χορούς τους συναντάμε σε ανοικτό κύκλο και σπανιότερα σε κλειστό .
Αντικριστοί χοροί ή "καρσιλαμάδες" λέγονται οι χοροί, όπου οι χορευτές στέκονται σε δύο σειρές απέναντι - αντικριστά.
.
Ανάλογα με το φύλο χωρίζονται σε :
α) ανδρικούς,β) γυναικείους και γ) μικτούς
.
Ανάλογα με το μέτρο ή ρυθμό χωρίζονται
α) σ' αυτούς που έχουν μέτρο 2/8 ή δίσημο ρυθμό
β) με μέτρο 3/8 ή τρίσημο ρυθμό
γ) με μέτρο 4/8 ή τετράσημο ρυθμό (δαχτυλικό γένος)
δ) με μέτρο 5/8 ή πεντάσημο ρυθμό (παιονικό γένος)
ε) με μέτρο 6/8 ή εξάσημο ρυθμό (ιαμβικό γένος)
στ) με μέτρο 7/8 ή επτάσημο ρυθμό (επίτριτο είδος)
ζ) με μέτρο 8/8 ή οχτάσημο ρυθμό και
η) με μέτρο 9/8 ή εννιάσημο ρυθμό.
.
Ανάλογα με τον τόπο, τους χωρίζουμε σε :
α) πανελλήνιους καιβ) τοπικούς
Οι πανελλήνιοι ή εθνικοί χοροί είναι ο συρτός-καλαματιανός και ο τσάμικος ή κλέφτικος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου